• Magyarnándor Képekben
  • Magyarnándor Képekben
  • Magyarnándor Képekben
  • Magyarnándor Képekben
  • Magyarnándor Képekben
  • Magyarnándor Képekben
  • Magyarnándor Képekben
  • Magyarnándor Képekben
  • Magyarnándor Képekben
  • Magyarnándor Képekben
  • Magyarnándor Képekben
  • Magyarnándor Képekben
  • Magyarnándor Képekben
  • Magyarnándor Képekben

120 éves az Aszód-Balassagyarmat-Losonc vasútvonal | Ünnepség Magyarnándorban

Vasúttörténeti kiállítással és fotótárlattal emlékeztek meg Magyarnándoron az Aszód–Balassagyarmat–Losonc vasútvonal megnyitásának 120. évfordulójáról.

Az eseményen a MÁV és a település önkormányzata együttműködési megállapodást írt alá. Idén 120 éves az Aszód–Balassagyarmat–Losonc, vagyis a MÁV 78-as számú vasútvonala, a jubileumra kiállítással és fotótárlattal emlékeztek a szervezők Magyarnándoron.

Az ünnepségen beszédet mondott többek között Veszprémi László, a MÁV Zrt. budapesti pályavasúti területi igazgatója és Sándor István, a település polgármestere. A MÁV vasúttörténeti kiállítását és Galbács Tamás fotótárlatát Gere József helytörténész ajánlotta a közönség figyelmébe. Az eseményen a MÁV Zrt. és Magyarnándor önkormányzata együttműködési szerződést írt alá az állomás utasforgalmi területének üzemeltetéséről.

Budapesten 1895. június 25-én alakult meg a Nógrád vármegyei HÉV-társaság, és egy hónap múlva megkezdődött a 112 kilométer hosszú, Aszódot Balassagyarmaton át Losonccal összekötő vonal építése. A korabeli előírásoknak megfelelően a vasútvonalat 30 km/h-s sebességre építették (a mellékvonalakon akkoriban maximum 40 km/h lehetett az engedélyezett sebesség), és összesen 221 hidat, 19 állomást, illetve megállóhelyet, 25 nyíltvonali őrházat, 18 felvételi épület és 18 áruraktárt létesítettek.

Az építkezés azonban nem volt zökkenőmentes: a hóolvadás és az Ipoly áradása többször elmosta a megépített töltéseket. A vasútvonalat végül 1896. szeptember 12-én nyitották meg a nagyközönség előtt. Kilencvenhat évvel ezelőtt a trianoni döntés Ipolytarnóc és Kalonda között kettévágta a vonalat, azóta a MÁV szerelvényei Balassagyarmatról csak Ipolytarnócig járnak. (A szlovák oldalon 13 évvel ezelőtt viszont megszűnt a személyszállítás.)

A MÁV az utóbbi öt évben jelentős munkálatokat végzett el a vonalon: felszámolta a sebességkorlátozásokat, Ipolyvece és Drégelypalánk között egy hosszabb szakaszon korszerűsítette a vasúti pályát, a Nógrádkövesd és Galgamácsa közötti szakaszon megoldotta a csapadékvíz-elvezetési problémákat, és több helyen hidakat újított fel. Az útátjárók biztonságosabbá tétele érdekében Aszód és Balassagyarmat között több fénysorompót félsorompóval és erős napfényben is jól látható LED-optikával egészített ki.

Budapest, 2016. szeptember 30.

MÁV Magyar Államvasutak Zrt.

KOMMUNIKÁCIÓS IGAZGATÓSÁG

Forrás: MÁV

További cikkeket az alábbi linkekre kattintva olvashat:

Hegedűs Henrik cikkét itt olvashatják: Letölthető dokumentum

Nógrád Megyei Hírlap online: NHC24.HU

Az Indóház online vasúti magazin írását itt olvashatja: IHO

Az Indóház vasúti magazin írását itt olvashatja: IHO

Az ünnepség és a tárlat híre eljutott a Cserhát Vidéki Hírmondó szerkesztőihez is, akik személyesen keresték fel Galbács Tamást, helyi vasútfotóst, hogy ossza meg a nagyközönséggel vasúti témában készült fotóihoz fűződő élményeit.

A hírmondó hasábjait az alábbi linkre kattintva tölthetik le és olvashatják el: Nógrádi Vonatvadász: Aki olykor egy napot is vár a pillanatra: Galbács Tamás

A csermondó oldal galériájában pedig ide kattintva, egy válogatást találhatnak Tamás vasúton készült színes felvételeiből.

A tárlaton látható képek és olvasmányok egy részét, (nyitvatartási időben) Nógrádkövesden a vasútállomás várótermében, állandó kiállítás keretein belül látogathatják a kedves érdeklődők!

A rendezvényen készült felvételeket köszönjük Vörös Attilának, a MÁV-nak, valamint Galbács Tamásnak.

További képek a Galériában